Veřejný závazek odlehčovací služby Domova Daliborka

Poslání
Charita Prostějov v Domově Daliborka poskytuje na základě křesťanských hodnot pobytovou formu odlehčovacích služeb dospělým osobám se sníženou soběstačností z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení po dobu, kdy není možné o ně pečovat v jejich domácím prostředí a umožňuje jejich pečujícím osobám nezbytný odpočinek od náročné péče o osobu blízkou. Služba může být využívána nepřetržitě po dobu 3 měsíců, maximálně 6 měsíců v 1 roce, počítáno ode dne nástupu.


Cílem odlehčovací služby je:

  • Umožnit pečujícím osobám nezbytný odpočinek od náročné péče o své blízké a poskytnout jim čas a prostor k vyřízení osobních záležitostí.
  • Zachovat, popř. rozvinout soběstačnost a samostatnost uživatelů s ohledem na jejich individuální potřeby a zvyklosti denního režimu.
  • Podpora návratu klientů do přirozeného prostředí.

Cílová skupina
Služba je určena dospělým osobám od 18 let věku se sníženou soběstačností z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, o které je jinak pečováno v jejich domácím prostředí.
Služba není určena osobám s rizikem útěků či samovolných odchodů ze zařízení (např. z důvodu zmatenosti).

Nepříznivá sociální situace
Nepříznivou sociální situací myslíme takové období, kdy osoba spadající do cílové skupiny nemá zajištěnou péči ve svém přirozeném prostředí a není schopna se o sebe v tomto období postarat sama. Mimo toto období zajišťuje péči rodina/osoba blízká nebo terénní a ambulantní služby.

Odlehčovací služba Domova Daliborka nejčastěji řeší tyto situace:
Zájemce žije v domácím prostředí, kde o něj pečuje rodina, přátelé, sousedé. S mírou této dopomoci žije v domácím prostředí, ale nastanou situace:
                            Pečující potřebuje odjet na dovolenou nebo si odpočinout.
                            Pečující si potřebuje vyřídit neodkladné záležitosti.
                            Pečující opravuje, renovuje, rekonstruuje byt/dům, kde žije zájemce.
                            Pečující si potřebuje vyřídit osobní zdravotní záležitosti (operace, lázně, rekonvalescence po nemoci/úrazu).

  • Zájemce žije v domácím prostředí, ale náhle se zhoršil stav a rodina, ani za podpory terénních služeb nepokryje požadavky na péči, proto vyhledávají dočasnou službu, než si situaci vyřeší.

Kritéria přijetí

  • Volná kapacita
    Zájemce při kontaktu se sociálním pracovníkem zadá termín, kdy je v odlehčovací službě volná kapacita. V případě volné kapacity je požádán o vyplnění žádosti. Podáním a zaevidováním žádosti je mu termín potvrzen.

  • Částečná orientace místem
    Zájemce je vždy dotazován na zmatenost, zda je osoba vstupující do služby schopna se orientovat v prostoru a nebude samostatně bez předchozí domluvy opouštět domov, čímž by byla zásadně ohrožena její bezpečnost.

  • Společné soužití
    Zájemce je vždy upozorněn, že je zapotřebí, aby žadatel nenarušoval společné soužití v Domově Daliborka (hlučnost osoby, specifické chování a potřeby, atd.)

  • Kvalita poskytované péče
    Je nutné v případě specifické péče o žadatele, před nástupem provést sociální šetření, zda je v našich provozních a odborných možnostech zvládnout péči o žadatele.

  • Bez akutního infekčního onemocnění (dýchacích cest, průjem)
    Žadatel musí být zcela zdráv, nemít symptomy akutního infekčního onemocnění, aby nenakazil ostatní uživatele ve službě.

  • Návrat do domácího prostředí
    Prioritou služby jsou klienti, o něž je pečováno v domácím prostředí a po ukončení služby se vrací zpět do domácího prostředí.

    Sociální pracovník v jednání se zájemcem o službu pracuje také s kvalifikovaným odhadem a se zkušenostmi z předchozích pobytů a vychází z individuálních potřeb klienta.

Kritéria pro odmítnutí poskytování služeb
Uzavření smlouvy o poskytování Odlehčovací služby v Domově Daliborka může být odmítnuto, a to z následujících důvodů:
Dle § 91, odst. 3, zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, může poskytovatel sociálních služeb odmítnout uzavřít smlouvu o poskytování sociálních služeb pouze, pokud:
a) neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá, a to i s ohledem na vymezení okruhu osob v registru poskytovatelů sociálních služeb (konkrétně např. osoby s poruchou autistického spektra, s těžkým smyslovým a mentálním postižením, s duševním onemocněním),
b) nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá,
c) zdravotní stav osoby, která žádá o poskytnutí pobytové sociální služby, vylučuje poskytnutí takové sociální služby; tyto zdravotní stavy stanoví prováděcí právní předpis1, nebo
d) osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděl v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí      téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy.

1 Zdravotní stavy vylučující poskytování pobytových sociálních služby dle výše uvedeného odstavce c) stanovuje prováděcí vyhláška č. 505/2006 Sb. v § 36:
a) zdravotní stav osoby vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení,
b) osoba není schopna pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodu akutní infekční nemoci, nebo
c) chování osoby by z důvodu duševní poruchy závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití; to neplatí, jde-li o poskytnutí pobytové sociální služby v domově se zvláštním režimem.


ZÁSADY POSKYTOVÁNÍ ODLEHČOVACÍ SLUŽBY
Pracovníci Domova Daliborka při poskytování péče vychází z křesťanských hodnot charitní práce deklarovaných v Kodexu Charity Česká republika:

  • Pravda – usilujeme o transparentnost své komunikace i práce.
  • Svoboda – podporujeme klienty i pracovníky v uplatňování sociálně zodpovědné svobody a ve využívání svých vlastních schopností.
  • Spravedlnost – nejsme lhostejní k situacím a k jednáním, které vedou k znevýhodňování osob a rodin nebo k sociálnímu vyloučení.
  • Láska – ke klientům i pracovníkům přistupujeme s úctou, respektem a pochopením.

    Z těchto hodnot následně vychází zásady, kterými se při poskytování našich služeb řídíme. Dodržováním všech těchto zásad a pracovních postupů zabezpečujeme řádný průběh poskytované služby:

a) Individuální přístup

  • Ke každému uživateli přistupujeme jako k jedinečné osobnosti se specifickými schopnostmi, dovednostmi a potřebami, které se snažíme důkladně poznat.
  • Službu poskytujeme uživateli s ohledem na jeho potřeby a cíle, které si stanovuje ve spolupráci s pracovníky
  • Při uplatňování individuálního přístupu klademe důraz na aktivní zapojení uživatele do plánování průběhu služby.
  • Vedoucí Domova Daliborka a sociální pracovníci individuálně pracují s každým pracovníkem v celém průběhu jeho působení v Domově Daliborka.

b) Autonomie a podpora nezávislosti

  • Při poskytování služby klademe důraz na motivaci uživatele k aktivitě.
  • Snažíme se zachovat, případně zvyšovat míru soběstačnosti a samostatnosti uživatele.
  • Zmocňování (empowerment) - podpora ve zvyšování důvěry ve vlastní schopnosti, tak aby činnosti, které ještě zvládnou uživatelé udělat sami, sami dělali a nedělali je pracovníci za něj.
  • Každému novému pracovníkovi se při nástupu a v průběhu jeho zkušební, resp. adaptační doby dostává takové podpory, informací a proškolení ze strany vedoucích pracovníků a kolegů, aby byl po uplynutí této doby plně adaptován na konkrétní pracovní pozici a byl schopen pracovat samostatně bez podpory a dohledu jiného pracovníka.

c) Sociální začlenění

  • Podporujeme kontakt se sociálním prostředím (např. společným setkáváním s jinými klienty v Domově nebo návštěvami kulturních akcí vně zařízení).
  • Podporujeme uživatele v jejich aktivitách (koníčcích a zálibách), které je mohou udržet v dobré fyzické i psychické kondici.

d) Partnerství a rovnost

  • Při poskytování služby přistupujeme k uživatelům jako k rovnocenným partnerům.
  • Uživatel je odborníkem na řešení své situace a jeho názor je pro nás zásadní.
  • Uživatel je ten, kdo si stanovuje a snaží se dosáhnout cíle, pracovník domova na úrovni partnerství aktivně nabízí spolupráci a dopomoc k jejich naplnění.
  • Vytváříme vztah s uživatelem založený na vzájemné důvěře s respektem k jeho rozhodnutí, zvyklostem a návykům, které si přináší ze svého domova.
  • Každý pracovník má možnost se vyjádřit k chodu služby, ke způsobu a kvalitě poskytování služby, přinášet a uskutečňovat nápady, které vedou ke zkvalitnění poskytované služba a jejího okolí.

e) Důstojnost

  • Respektujeme osobnost a jedinečnost každého člověka a právo na důstojné zacházení vůči jeho osobě.
  • Svým přístupem a chováním se snažíme předcházet případné stigmatizaci, která může vznikat v důsledku využívání služby.
  • Svým přístupem a chováním vytváříme uživatelům a pracovníkům příjemné prostředí, v němž mohou bez obav trávit svůj volný, resp. pracovní čas.
  • O uživatelích, jeho blízkých a pracovnících se vyjadřujeme vždy s úctou a respektem.
  • Každý úmyslný projev nevhodného chování a jednání ze strany klienta či jeho rodiny a blízkých vůči jiným klientům či pracovníkům neakceptujeme a řešíme dle platných postupů.

f) Odbornost

  • Jednotlivé postupy provádíme na základě stanovených pravidel a metodik služby, které vychází ze Standardů kvality poskytovaných služeb (SQSS) a jejichž součástí je i pravidelné a kontinuální vzdělávání jednotlivých pracovníků.
  • Kontinuální vzdělávání pracovníků zvyšuje a rozšiřuje jejich odbornost, což se odráží v bezpečném a spolehlivém poskytování služeb a profesionálním přístupu ke klientům v rámci individuálního plánování a vyplňování individuálních plánů a zvyšuje také jejich jistotu a motivaci ve své práci.

g) Bezpečí

  • Svými postoji, chováním a přístupem zajišťujeme bezpečný prostor pro uživatele i pro pracovníky služby. Pracovníci využívají různé ochranné pomůcky a mají k dispozici i pomůcky pro manipulaci s klienty, kteří mají i nějaké fyzické omezení.
  • Vstup do služby je zabezpečen systémem na čipy, které vlastní pouze pracovníci služby.
  • Před vstupem do služby zjišťujeme rizika, která budoucího klienta ohrožují, a společným učením pracujeme na jejich minimalizaci.

h) Soukromí

  • Každý uživatel má právo na uzamykatelný prostor ve svém pokoji, respektive uzamykatelnou skříň s vlastním klíčem.
  • Intimitu a soukromí uživatelů na vícelůžkovém pokoji chráníme fixními i posuvnými zástěnami, vstup do koupelny pak označením možnosti vstupu.
  • Osobní záležitosti uživatelů řešíme s klientem či jeho rodinou vždy o samotě, bez přítomnosti ostatních klientů (například v kanceláři, recepci).
  • Pracovník při vstupu do pokoje, koupelny vždy klepe a čeká na vyzvání.
  • Každý pracovník má v šatně svou uzamykatelnou skříňku, kde si ukládá své osobní věci a do kterých bez jeho svolení nikdo nevstupuje.

VNITŘNÍ PRAVIDLA NA OCHRANU UŽIVATELŮ PŘED PŘEDSUDKY A NEGATIVNÍM HODNOCENÍM V DŮSLEDKU VYUŽÍVÁNÍ ODLEHČOVACÍ SLUŽBY je jednou z našich zásad při poskytování sociální služby.

Konkrétní pravidla můžeme shrnout:

  • Každý uživatel odlehčovací služby má možnost v zařízení pobývat v oblečení, které si sám donese a vybere, a ve kterém se cítí pohodlně. Je upuštěno od stejnokrojů či nutnosti pobývat celý den v oblečení určenému ke spánku.
  • Případné označení prádla je provedeno vždy na místech, která nejsou viditelná a vždy po domluvě s uživatelem.
  • Uživatele vždy oslovujeme jeho příjmením a vykáme. Tykání je možné jen v případě návrhu ze strany uživatele a po vzájemné dohodě. Je o tomto veden záznam v jeho individuálním plánu.
  • Všichni pracovníci odlehčovací služby se snaží, je-li zájem ze strany uživatele nebo při jeho nesoběstačnosti, mu dopomoci s úpravou jeho zevnějšku tak, aby se cítil dobře a nevyvolával v ostatních lidech negativní předsudky a soucit.
  • Ve svém přístupu klademe důraz na aktivní zapojení uživatele do plánování průběhu služby, snažíme se zachovat, případně zvyšovat jeho míru samostatnosti a soběstačnosti, aby neměl pocit bezmocnosti a závislosti na druhých.
  • V zařízení i na veřejnosti se snažíme prezentovat kladné stránky, schopnosti a možnosti každého uživatele, aby se i on cítil potřebným a platným členem naší společnosti.
  • V případě pobytu v našem zařízení má uživatel možnost si dočasně svůj pokoj dovybavit zařízením tak, jak je mu to příjemné, resp. aby se u nás cítil jako doma. Je-li to v našich schopnostech a neruší a neomezuje to ostatní uživatele, můžeme zařízení pokoje přemístit a upravit tak, aby i návštěvy na pokoji neměli dojem, že jsou ve zdravotnickém zařízení.
  • Snažíme se o zapojení uživatelů do běžného života, do dění našeho města, nabízíme jim účast na kulturních, duchovních a sportovních akcích, podporujeme je v jejich zájmech a koníčcích, aby si zachovali či vytvořili sociální vazby a přátelství ve společnosti.