28. prosince 2020 články a oznámení

Činnost Charity Prostějov v „době covidové“

Činnost Charity Prostějov byla v roce 2020 ovlivněna koronavirovou krizí. Vlivem protiepidemiologických opatření došlo k výraznému omezení poskytovaných služeb. První vlna COVID nás zasáhla v polovině března a trvala do konce dubna, druhá vlna od poloviny října a trvá prakticky dosud.

Běžný provoz byl narušen úbytkem pracovníků z důvodu nemoci, karantény či péče o osobu blízkou. V těchto případech jsme nedostatek pracovních sil vykryli dobrovolníky tam, kde to bylo možné.

Každá služba zaznamenala dopad pandemie jinak. V pečovatelské službě se výrazné omezení týkalo především úklidů domácností klientů, pomoc při podávání stravy nebo osobní hygieně byla omezena minimálně, naopak nákupů bylo realizováno o něco více. Někteří klienti sami požádali o přerušení služeb z důvodu obavy před nákazou. Všechny osamocené klienty jsme obstarali v plném rozsahu služeb. V rámci meziročního srovnání představuje pokles rozsahu služeb asi o 12%.

Obdobně i domácí zdravotní péče, jako terénní služba, nese velká rizika a vyžaduje vysokou náročnost při poskytování služeb. Klienti jsou odkázání na pravidelnou zdravotní pomoc, kterou musíme zajistit i v případě absence zdravotní sestry v práci.

 V odlehčovací službě a chráněném bydlení v rámci nouzového stavu na jaře byl zákaz přijímat nové klienty. Od podzimu zase do počtu klientů rapidně zasáhly povinnosti s testováním. Výskyt onemocnění v zařízení u samotných klientů vyžaduje přísné dodržování hygienických podmínek a náročnou péči ze strany zaměstnanců, aby se předešlo šíření nákazy. Situace má také velmi nepříznivý dopad na psychiku našich klientů.

Služba sociální rehabilitace spolu se svými klienty spolupracovala na zvládnutí  nouzového stavu, který byl vyhlášen již dvakrát. Klienti se ocitli izolováni od svých přátel i rodiny, bylo zde tedy výrazné riziko zhoršení psychického stavu. Díky  pracovníkům Sociální rehabilitace Cesta se podařilo se všemi klienty, kteří měli zájem, pravidelně komunikovat a poskytovat jim tak podporu v těchto těžkých časech. Klienti tak byli méně izolovaní a cítili zájem o svou osobu.  Nadále zprostředkujeme klientům pravdivé informace, čímž napomáháme zklidnění paniky. Klientům sledováním TV či internetu jsou často podávány informace, které vedou ke zvýšení jejich strachu o své zdraví a úzkosti z neznámé situace.

Charitní šatník byl v první vlně uzavřen. Druhá vlna nás zasáhla na podzim. V tomto ročním období jsme se rozhodli šatník neuzavírat. Pro nepříznivé počasí je poptávka po teplém oblečení, a proto jsme nechtěli potřebné nechat bez pomoci. Z tohoto důvodu byl provoz šatníku přizpůsoben nastalé situaci. Klientům byl výdej šatstva a potravin zprostředkován přes výdajové okénko bez možnosti vstupu do budovy za přísných hygienických opatření.

Krizová opatření si vyžádala zvýšené náklady na dodržení hygienických opatření a zvýšenou spotřebu ochranných a dezinfekčních prostředků. Charita Prostějov jako nezisková organizace by nebyla schopna toto pokrýt pouze z vlastních zdrojů. Velkou pomocí bylo získání prostředků z mimořádných dotací D a E od MPSV.

I Město Prostějov nám nabídlo finanční pomoc. Poskytlo dotaci ve výši 100 tis. Kč, kterou jsme využili na nákup ochranných pomůcek, jako jsou respirátory, rukavice, roušky, ozónový generátor, dezinfekce, antibakteriální mýdlo apod.  

Velice si vážíme každé pomoci, která nás vede k uvědomění si toho, že v těžké situaci v tom opravdu nejsme sami. Děkujeme.

Jarmila Zemanová

všeobecná účetní
Tel.: 582 349 250 E-mail: b-rD474WHiEy9d9b-okmYZhaa8kmb