Historie Charity Prostějov
- Charita pomáhá lidem v nouzi sociální, tělesné, duševní i duchovní. Tuto pomoc poskytujeme bez ohledu na rasovou, národnostní či náboženskou příslušnost. Katolická charita působí ve všech zemích světa.
- V mnohých farnostech se charitní činností zabývali ještě před vytvořením organizační struktury charit, a proto se farní odbory charity nazývaly i jinak. V Prostějově vznikla v roce 1911 organizace „Ludmila“ a v roce 1921 spolek „Marta“. Hlavním posláním bylo konat sbírky a podporovat farní chudinské ústavy. Dary sloužily jako pomoc nezaměstnaným a lidem v nouzi, pečovali o nemocné, podporovali chudé. Spolek „Marta“ koupil dům v Martinákově ulici č 9. pro účely útulku pro své zestárlé členy, v současnosti sídlo Charity Prostějov. Spolek byl likvidován roku 1951, kdy měl asi 1800 členů. V roce 1960 byly tyto ústavy zestátněny. Vlastníkům nebyly mnohé z těchto budov navráceny.
- Od roku 1991 byla postupně obnovována síť farních a diecézních charit. V Prostějově 13. 10. 1991 byla ustavena Charita Prostějov arcibiskupem olomouckým Mons. Janem Graubnerem a po ustavení Arcidiecézní charity Olomouc se stala její součástí. Zakládajícími členy a zástupci byli Ing. Jaroslav Tvrdík, paní Eva Tvrdíková a pan Jiří Laurenčík. Dobrovolníci zajišťovali pečovatelskou pomoc, odvoz autem do kostela, sbírky šatstva a jiných předmětů pro potřebné, přípravu a odesílání balíků do misií. Nejvíce se obraceli na charitu lidé s požadavkem o ošetřovatelskou a pečovatelskou službu.
- 27. 1. 1992 na základě organizačního řádu ACHO byla delegována právní subjektivita na oblastní charitu v Prostějově a 19. 3. 1992 schválen název Charita Prostějov. V červenci Město Prostějov předalo Charitě do bezplatného pronájmu 2 kanceláře na ulici Sádky 14. V letech 1992 – 1993 se vystřídali na pozici ředitelů MUDr. Jan Tobola, paní Daniela Tobolová a pan Jindřich Miklas.
- 1. 3. 1993 byla Charitní ošetřovatelská a pečovatelská služba zaregistrována a stává se převažující činností Charity Prostějov.
- Od 1. 8. 1994 byl jmenován statutárním zástupcem pan Stanislav Glac, který nahradil jednatele pana Pavla Šmidru. V té době měla Charita 9 zaměstnanců, 5 dobrovolníků a její služby využívalo asi 70 uživatelů.
- Dalším mezníkem byla registrace v rejstříku Ministerstva kultury 30. 10. 1996. Začala se řešit otázka restitucí církevního majetku, v následujícím roce měl být objekt Charitě Prostějov navrácen, ale navrácení majetku vázne.
- V roce 2000 měl pan Glac nepříjemný úraz, který ho vyřadil z pracovního procesu na velmi dlouhou dobu. Jako nástupce byla zvolena pracovnice Arcidiecézní charity Olomouc paní Marie Schwarzerová, která v červnu 2001 převzala úlohu statutárního zástupce. Čekala ji nelehká práce. I přes počáteční potíže se podařilo ukončit rok ziskem.
- Na základě výběrového řízení získává Charita v roce 2002 nové prostory pro pracovnice CHOPS na Hacarově ulici č. 2. Místnosti jsou sice umístěné v suterénu, přesto je to nesrovnatelné se situací dříve. Charita se začíná modernizovat a rozvíjet, přibývají klienti. V roce 2002 se zapojila do konání Tříkrálové sbírky, která je důležitým zdrojem příjmů.
- Od května 2003 přibyla nová služba - stacionář pro seniory.
- V září 2004 se služby přestěhovaly ze suterénu na Hacarově ulici do nového domu patřícímu Městu Prostějov na ulici Polišenského 1, kde je činnost provozována dodnes.
- V únoru 2006 byl otevřen stacionář pro osoby s psychickým onemocněním. K 31. 12. téhož roku byla pro nedostatek finančních prostředků činnost stacionáře pro seniory ukončena.
- V dubnu 2006 proběhl vklad domu Daliborka 10 a Martinákova 9 do vlastnictví Charity Prostějov. Majetek byl navrácen v katastrofálním stavu. Pro paní ředitelku to byla výzva, v její hlavě vznikal nápad na pilotní projekt vybudovat chráněné bydlení pro postižené děti a jejich stárnoucí rodiče, projekt pod názvem „Charitní centrum Marta“.
Původní vize měla tři části výstavby. První „Domov Daliborka“ - rekonstrukce objektů Daliborka 8 a 10. Služba určená pro seniory a jejich dospělé děti s postižením s kapacitou 28 lůžek a odlehčovací služba. Druhá část „Chráněné bydlení Marta“ - má vzniknout rekonstrukcí objektu na Martinákově ulici 9. Třetí část „Chráněné bydlení Matky Terezy“, měla vzniknout ve vnitřním traktu. Z důvodu velké finanční náročnosti se mělo stavět po etapách, ale projekt se i tak celý nepodařilo uskutečnit.
První etapou se stal „Domov Daliborka“. Projektová žádost byla podána v červnu 2008 s cílem dosáhnout prostředky na výstavbu z Evropských fondů. Podmínkou poskytnutí dotace je 15% podíl vlastních finančních zdrojů z celkových nákladů projektu, které činí 35 mil. Kč. A tak započala cesta k získání vlastních zdrojů (nadační fond Most naděje, Akce cihla, příspěvky od velkých firem, ale i soukromých dárců, dokonce Charita Prostějov odvysílala svůj projekt v České televizi v jednom z přímých vysílání Adventních koncertů). Stavba začala v roce 2011.
- V únoru 2011 paní ředitelka Schwarzerová onemocněla a na charitu se už nevrátila. Novým ředitelem Charity Prostějov byl jmenován pan Ing. František Hynek. Hned po svém nástupu musel řešit přestěhování sídla Charity z ulice Sádky na ulici Martinákova 9, důvodem bylo dřívější oznámení majitele objektu o možnosti zbourání.
- V říjnu 2012 jsou ukončeny stavební práce na Domově Daliborka, ke konci roku se nastěhovali první klienti. S přibývajícími klienty je nutné nabrat také nové pracovníky.
- Od 1. 1. 2017 došlo k transformaci Denního stacionáře na Sociální rehabilitaci Cesta.
- Na konci srpna 2021 oslavila Charita Prostějov 30let své obnovené činnosti. Každoročně během září probíhá v prostorech Charity Prostějov na Domově Daliborka a přilehlé zahradě den otevřených dveří u příležitosti výročí.
- V květnu 2023 se ředitelství Charity Prostějov přestěhovalo do náhradních prostor na náměstí J.V.Sládka 2 v Prostějově – Krasicích z důvodu rekonstrukce budovy Marta. V roce 2022 byl vypracován projekt nové podoby využití budovy Marta. Stavební práce začaly dubnu 2024 a měly by být dokončeny v průběhu roku 2026. Do nových prostor se přestěhují z ulice Polišenského Pečovatelská služba a Sociální rehabilitace Cesta. Vzniknou tréninkové byty, ve kterých si mohou klienti rehabilitace Cesta vyzkoušet samostatné bydlení. Nově bude zřízena služba Krizové pomoci, která bude disponovat lůžky pro lidi v náročné životní situaci.
- Charita Prostějov se neustále rozvíjí, přibývá klientů a zájemců o služby, počet pracovníků zůstává již několik let stabilní a jejich počet se pohybuje kolem 50.
- Díky všem zaměstnancům a dobrovolníkům, kteří se za celou dobu podíleli na charitním díle a pomáhají plnit nenahraditelnou úlohu v životě těch, kteří pomoc potřebují. Poděkování patří všem, kteří se finančně podílejí jakoukoli měrou na rozvoji charitního díla.
Podrobnou historii Charity Prostějov si můžete stáhnout a přečíst zde:
Historie Charity Prostějov