18. září 2025 projekty

PROJEKTY DOMOVA DALIBORKA, ÚČAST NA DALŠÍCH PROJEKTECH A VZÁJEMNÁ SPOLUPRÁCE S DALŠÍMI INSTITUCEMI

Zde se můžete seznámit s projekty, do kterých je Chráněné bydlení Domova Daliborka zapojeno.

Domov Daliborka – místo pro společný život 72-BG-045

Projekt realizovaný v období od března 2013 do ledna 2015, který byl zaměřen na aplikaci britského modelu individuálního plánování zaměřeného na člověka PCP (Person Centred Planning) v Domově Daliborka. Tento model individuálního plánování je zaměřen na práci s klientem, na jeho individualitu a na práci s komunitou. V rámci tohoto projektu byli odborně proškolení všichni naši pracovníci základními myšlenkami a postupy toho směru individuálního plánování, bylo zajištěno nezbytné materiální vybavení a vznikla prvotní dokumentace obou našich služeb a základy postupů poskytovaných služeb, ze kterých čerpáme dodnes. Projekt byl podpořen z Programu švýcarsko-české spolupráce.

 Podpořeno z Programu švýcarsko-české spolupráce. Supported by a grant from Switzerland through the Swiss Contribution to the enlarged European Union.

logo projektu 1

..................................................................................................................................................................................................................

Ke kvalitě v Charitě II. CZ.03.2.63/0.0/0.0/17_071/0007576

Celorepublikový charitní projekt realizovaný v období od 1. 9. 2018 – 31. 8. 2020 a byl zaměřen na zvyšování kvality sociálních služeb poskytovaných v rámci Charit v České republice, posílení odbornosti a kompetencí sociálních pracovníků, pracovníků v sociálních službách a dalších zaměstnanců poskytovatelů sociálních služeb prostřednictvím sítě systematické metodické podpory. Zaměřil se rovněž na zvýšení prestiže sociální práce a povědomí o nabídce a charakteru sociální práce. Do tohoto projektu byla zařazena služba chráněné bydlení, v níž proběhl velmi podrobný audit s výstupem, jehož součástí byl detailní popis jednotlivých oblastí poskytovaných činností, ve kterých by mělo dojít ke zlepšení, aby došlo ke zkvalitnění konkrétní služby. Projekt byl financován z operačního programu Zaměstnanost.

logo prjektu 2...................................................................................................................................................................................................................

Profesionalizace sociální práce v České republice (PROSO)

Projekt probíhal ve spolupráci Masarykovy univerzity v Brně, Fakulta sociálních studií, s Karlovou univerzitou v Praze a Univerzitou Palackého v Olomouci v období od února 2018 do února 2021 a jeho hlavním cílem byla analýza procesu profesionalizace sociální práce, na jejímž základě vznikne systematický popis pracovních pozic sociálních pracovníků na trhu práce v ČR, tzv. profesiogramů. Sociální pracovníci našich služeb byly členy fokusní skupiny v Olomouci, kde na základě dotazování vznikly výstupy směřující k vytvoření výše uvedeného popisu jednotlivých pracovních pozic. Investorem tohoto projektu byla Technologická agentura ČR.

https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/41023

logo projektu 3

.....................................................................................................................................................................................................

Inclusive Campus Life (2016-1-BE02-KA203-017365) 01/12/2016 - 30/11/2019

Evropský projekt probíhající v období od 1. 12. 2016 do 30. 11. 2019 ve spolupráci pěti evropských univerzit zaměřený na hledání možností uplatnění lidí s mentálním postižením v prostředí univerzitního kampusu. Do projektu jsme byli přizváni zástupci Cyrilo-metodějské teologické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, resp. naši klienti jako externí experti k plnění hlavního cíle, jenž byla podpora a začleňování osob s mentálním postižením do života univerzitního kampusu. Spolupráci jsme zahájili s panem Mgr. Milošem Votoupalem, Ph.D., a studenty zmíněné fakulty v roce 2017, postupně celý projekt v roce 2018 převzala doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, Ph.D., jež rozšířila projektový tým o další tři členy: Mgr. Zlatici Dorkovou, Ph.D., PhDr. Mgr. Libora Novosáda, Ph.D. a Mgr. Pavlínu Jurníčkovou, Ph.D., s nimiž jsme ve spolupráci se studenty magisterského studia plnili jednotlivé výstupy tohoto projektu. Díky tomuto projektu jsme otevřeli dlouhodobou spolupráci s Katedrou křesťanské sociální práce CMTF UP v Olomouci na studentských a service-learningových projektech, o kterých bude zmínka níže.

https://www.cmtf.upol.cz/nc/zprava/clanek/inkluzivni-univerzita-projekt-cyrilometodejske-teologicke-fakulty-iclife/

https://www.iclife.eu/

https://www.prostejov.charita.cz/poskytovane-sluzby/chranene-bydleni/clanky/finsko-2019/

logo projektu 4

..................................................................................................................................................................................................................

Účast prostřednictvím videokonference na mezinárodním fóru Together for child, konaného 15. 10. 2020 na Ukrajině, pořádaného tamním odborem sociální ochrany obyvatelstva ve Lvově. Jednou z prezentujících byla i vedoucí našich služeb, které podala reálný obraz o sociálním systému v ČR
a konkrétně také o poskytování sociálních služeb chráněné bydlení a odlehčovací služby.

 logo projektu 5

 ..................................................................................................................................................................................................................

 Aktivní účast našich klientů na participativních výzkumech v projektech studentských prací

  • Volný čas a možnosti zkvalitnění jeho trávení u osob s mentálním postižením v Domově Daliborka (2022) – Service learningový projekt studentky magisterského studia zaměřený na aktivní a smysluplné trávení volného času prostřednictvím veřejných služeb a nabídek realizovaný společně se studenty denního studia Sociální práce na Katedře křesťanské sociální práce CMTF UP v Olomouci.

MATULOVÁ, Soňa. Volný čas a možnosti zkvalitnění jeho trávení u osob s mentálním postižením v Domově Daliborka.. Online. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Cyrilometodějská teologická fakulta. 2022. Dostupné z: https://theses.cz/id/18hvit/.

...................................................................................................................................................................................................................

  • Zapojení lidí s mentálním postižením do dobrovolnické činnosti (2023) – projekt studentky bakalářského studia Caritas zaměřený na možnosti zapojení lidí s mentálním postižením jako dobrovolníkův komunitě.

MATULOVÁ, Kateřina. Zapojení lidí s mentálním postižením do dobrovolnické činnosti. Online. Absolventská práce. CARITAS - Vyšší odborná škola sociální Olomouc. 2023. Dostupné z: https://is.caritas-vos.cz/th/ut4w0/.

..................................................................................................................................................................................................................

Zavedení nového systému odborné přípravy zaměřené na dovednosti na 3 vysokých školách v České republice

Týmu CEKAS se podařilo získat podporu od THE VELUX FOUNDATIONS pro uvedený projekt, který se zaměřuje na odborné vzdělávání v oboru sociální práce. Projekt byl realizován v období od 1. ledna 2020 do 31. prosince 2023 a jeho záměrem bylo vypracovat a zavést systém oborového specializačního vzdělávání v sociální práci na navazujícím magisterském stupni vysokoškolského studia, vyvinout konkrétní podobu odborné praktické přípravy v jednotlivých specializacích, realizovat jejich pilotní odzkoušení a v konečné fázi požádat o akreditování jednotlivých specializací prostřednictvím spolupracujících vysokých škol. Součástí projektu je přímá spolupráce se zaměstnavateli při stanovování a ověřování potřebných praktických kompetencí absolventů v definovaných typových pracovních pozicích. V období od září do října 2023 byla součástí tohoto projektu i vedoucí Domova Daliborka, která se stala oponentkou jednoho z výstupů tohoto projektu, a to Průvodce odborné praxe – Manuálu Service-Learningového vzdělávání pro studenty navazujícího magisterského studijního programu – Kombinovaná forma studia (Univerzita Palackého v Olomouci).

(zdroj: https://www.cekas.eu/wp-content/uploads/2021/05/Velux-3S-kveten-21.pdf)

 logo projektu 6

 .................................................................................................................................................................................................................

Service learning projekty (2022 – 2025)

Navázaná spolupráce s Katedrou křesťanské sociální CMTF UP v Olomouci nám otevřela cestu ke studentským projektům v rámci nové výukové metody service learning (SL). SERVICE LEARNING staví na tradici dobrovolnictví a podílí se na vzdělávání studentů s pomocí jejich zapojení do „akce.“ Za předchůdce této metody se dá považovat zážitkové učení – forma výuky zprostředkovávající vlastní zkušenost ve formě např. praxí studentů. Oproti tomu SERVICE LEARNING přináší novou myšlenku, a sice že komunita se stává učebním materiálem a textem pro studium. Poskytuje studentům nejen prostor pro službu, ale také možnost pochopení širšího kontextu vybraného problému v návaznosti na vzdělávací cíl jejich oboru a posiluje u studentů jejich roli aktivních občanů (Seifer, C., Jacob, B., 1996). (zdroj: https://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/Uvod_SL.PDF).

Hlavní význam pro jednotlivé účastníky SL projektů vidíme:

  • Pro nás jako poskytovatele - zavádění inovativních změn a pomoc při řešení z praxe identifikovaných problémů zkvalitnění našich služeb.
  • Pro klienty našich služeb – naplnění jejich individuálních potřeb vyplývajících z nácviků a procesu jejich rozvoje a učení se nových věcí a další krok k inkluzi do běžné společnosti.
  • Pro studenty – prostřednictvím realizace skutečného reálného projektu získání praktických zkušeností a znalostí do budoucí práce v sociální oblasti, získání podkladů pro zpracování individuální diplomové práce.
  • Pro Katedru křesťanské sociální práce – zpětná vazba k zavádění, realizaci a funkčnosti
    výukové metody Service Learning

Zaměření prvního SL projektu ve spolupráci se zmíněnou katedrou vycházelo z naší myšlenky, že v současné době je nedostatek cvičných bytů a možností samostatného bydlení pro lidi s mentálním postižením a kladl si za cíl získání jednoho z městských bytů v Prostějově, který by mohl být za tímto účelem využíván. Souběžně s ním se nesla myšlenka, že je nezbytné naši službu dobře zpropagovat a ukázat široké veřejnosti její fungování a vliv na rozvoj a inkluzi jejich klientů, proto byla spolupráce rozšířena i na Katedru komunikace UP v Olomouci. Cílem této rozšířené spolupráce bylo vytvoření propagačního videa či spotu, který by byl umístěn na internetové stránky naší služby. S Katedrou komunikace, resp. s jejími studenty proběhlo doladění formy, tématu a nakonec vytvoření videa zachycující běžný den jednoho z našich klientů, který se stane součástí internetových stránek naší služby po jejich postupných úpravách.

Aktivity směřující k hlavnímu cíli – získání bytu, byly rozděleny do několika částí a staly se zaměřením hned několika SL projektů ve více výukových předmětech navazujícího magisterského studia na zmiňované Katedře křesťanské sociální práce CMTF UP v Olomouci:

  • Předmět Service learning – cíl: navázání spolupráce se zástupci města Prostějov a zapojení do veřejného dění ve městě. Největší díl projektu byl zpracováván právě v tomto předmětu, vybíralo se z více myšlenek, jak tuto spolupráci navázat a rozvinout, až nakonec jsme se přiklonili k nabídce zástupců města, zda bychom se nechtěli starat o městské hroby na hřbitově. Tato myšlenka se nám zalíbila i vzhledem k tomu, že můžeme široké veřejnosti ukázat, že naši klienti nejsou jen přijímatelé pomoci a podpory, ale i oni sami mohou být pro své město užiteční a platní ve společnosti. Proběhla první zahajovací integrační akce, kterou připravili a organizovali studenti, za přítomnosti zástupců města, studentů, děkana CMTF i řad veřejnosti,  a která otevřela ty pomyslné dveře ke vzájemné spolupráci a funguje dodnes.
  • Předmět Policy advocacy – cíl: příprava strategií na jednání se zástupci města.
  • Předmět Ekonomie – cíl: zpracování analýzy navazující nabídky k vytvoření sociálního podniku.

Nyní jsme ve fázi konečného přidělení bytu, nastavení podmínek jeho přidělení a návazného využívání. Ve fázi výběru vhodných klientů a nastavení pravidel využívání bytu a doladění metodik a postupů k fungování bytu.

Tento SL projekt a jeho výstupy z jednotlivých částí, měli vliv i na prvotní myšlenku a zahájení nového SL projektu v naší službě, který je již v plném běhu. Z uvedených výstupů jsme zjistili, že částečně opomíjenou skupinou v naší službě jsou rodiče přicházející k nám se svými dětmi, proto v letošním letním semestru se otevřel další z těchto projektů v předmětu sociální práce právě směrem k nim. Studenti zatím rodiče navštívili skupinově, aby se všichni poznali a seznámili se s tímto projektem a v současné době již začínají fáze individuálních rozhovorů a uvidíme, co z nich v rámci zimního semestru vyplyne.

logo projektu 7